Rézhiányos fogyás. A réz lehet a fogyás kulcsa


Mi a szerepe a cinknek szervezetünk működésében?

rézhiányos fogyás

Mennyi az ideális mennyiség? Nem csak a réz bevitelére érdemes azonban figyelmet fordítani, hanem a cinkére is.

2017/10 - Béltisztítás

E kettő mikroelem egyszerre szükséges a szervezet számára. Napi 10 mg cink mellé napi 1,1 mg rész szükséges.

Egészséges étrend

Ezek a mennyiségek teszik lehetővé az oly kívánatos egyensúlyi állapot elérését. Fontos tudni, hogy a cink mennyiségének növelésekor a rézszükséglet is növekszik. Ha tehát naponta dupla mennyiségű cinket fogyasztunk, akkor a rézből már 1,6 mg az ideális.

Főoldal » Diéta » Vitaminok és ásványi anyagok » Rézhiány, rézfelesleg A réz többféle enzim egyik összetevője, melyek szükségesek az energia előállításához, antioxidációhoz, az adrenalin hormon szintéziséhez, és a kötőszövet képzéséhez. Rézhiány ritka egészséges emberekben. Leggyakrabban koraszülöttekben, vagy súlyos alultápláltságból felgyógyuló csecsemőkben fordul elő. A Menkes-szindróma örökletes rendellenesség, amely rézhiányt okoz.

Nem szükséges tehát duplázni, de az egyensúlyi állapothoz a növelés elmaradhatatlan. Az egészségtelen táplálkozásukról híres amerikai fogyasztók körében kiderült, hogy az átlagos rézbevitel mindössze napi 0, mg-ot rézhiányos fogyás ki, de az sem ritka, hogy ez az érték csupán 0,57 mg.

Kapcsolódó tartalom

A vizsgálat eredménye nem meglepő, ugyanis az amerikaiak étrendjében alig szerepelnek olyan alapanyagok, mint a rézben gazdag máj, kagyló és diófélék. Ezek ugyan nálunk sem érik el a szükséges fogyasztási mennyiséget, de a diófélék már inkább kapnak helyet az asztalon, mint néhány évvel ezelőtt.

Ez az egészséges táplálkozást hirdető kampányoknak és az influencerek ajánlásainak is köszönhető. Nem csak a tengerentúlon veszélyes a helyzet, hanem a szigetországban is. Egy brit rézhiányos fogyás rámutat arra, hogy az es évek óta legalább kilencven százalékkal csökkent a tejtermékekben levő réz mennyisége.

A rézmérgezés előfordulása

Hasonlóan elképesztő adat, hogy a zöldségeknél ez 76 százalékos, a húsoknál pedig 55 százalékos csökkenést mutat.

Mindenképpen megfontolást érdemel tehát az étrend-kiegészítő segítségével történő pótlás. A réz mérgezhet is? Mint más mikroelemek esetében, így a réz kapcsán sem mindegy, hogy mennyit viszünk be a szervezetbe. Ugyanakkor vannak olyan külső tényezők, melyek szintén hatással lehetnek a szervezet ellátottságára. Például a rézből készült edényekben tárolt italoknál megfigyelték, hogy azok elfogyasztását követően hányás, hasmenés, émelygés és hasi fájdalmak fordulhatnak elő.

LEGOLVASOTTABB CIKKEINK

Ennek oka nyilvánvaló, hiszen a szervezet ilyen módon igyekszik megszabadulni a túlzott mennyiségű réztől. S hogy mi történik, ha ez nem valósul meg?

A túl sok réz a májat és a veséket károsíthatja. Fontos tehát tudni, hogy rézből maximum 10 mg-ot szabad fogyasztani, e fölött már mérgezéses tünetekről beszélhetünk, pláne, rézhiányos fogyás tartósan történik ennyi bevitel. Érdemes azzal is tisztában lenni, hogy a természetes forrásból bevitt réz nem káros a szervezet számára, viszont ha az étrend-kiegészítőkről van szó, akkor már ügyelni kell a mennyiségre.

EXTRA AJÁNLÓ

Melyek a réz természetes forrásai? A marha —és a báránymáj kifejezetten gazdag rézforrásnak bizonyulnak. Ha nem vagy allergiás a tenger gyümölcseire és a kagylófélékre, akkor az osztriga is remek választás. A shiitake gomba, ami étrend-kiegészítőként is kapható, szintén segítheti a rézbevitelt. A tintahal és a homár hasonlóképp jó rézhiányos fogyás, de a hazai fogyasztók számára könnyebben hozzáférhető szezámmag, kesudió és jó minőségű étcsokoládé semmiképp se hiányozzanak az étrendből.

rézhiányos fogyás

Mi a helyzet a cinkkel? Folytassuk a másik létfontosságú ásványi anyaggal, a cinkkel! Tudtad, hogy a cink étrend-kiegészítők feltalálása előtt gyakori volt a halálozás azoknak a csecsemőknek a körében, akik a cink felszívódását gátló betegségben szenvedtek?

Mi a rézmérgezés?

Nyilvánvaló tehát, hogy a cinkhiány rézhiányos fogyás betegségeknek ágyazhat meg. Ezek többek között a törpeség, a késői nemi érés, de olyan általános problémák is jelentkezhetnek, mint a gyenge immunrendszer, a bőrön megjelenő kiütések, vagy a hajhullás. Sok farkasvaksággal, depresszióval, rossz sebgyógyulással küzdőről is kiderül, hogy rézhiányos fogyás cinkhiányos szervezete. Fontos tudni, hogy már a kisfokú cinkhiánynak is immungyengeség a következménye, ami növeli rézhiányos fogyás fertőzéses megbetegedések kialakulását és azok egcg fogyás vizsgálatok súlyossá válását.

Cink és réz együtt: erős antioxidáns! Mint arról a korábbiakban már szóltunk, a cink és a réz együttes jelenléte rendkívül fontos a szervezetben.

Furcsa dolog a rézhiány. A gondot az jelenti, hogy különösen jellemző tünetei nincsenek, így felismerése is kifejezetten nehéz. Hogyan lehet mégis kiszúrni? Gondolni kell a rézhiány lehetőségére - mondják a szakemberek. A pótlása kiemelten fontos, főleg a kismamák számára, hiszen ilyenkor a rézigény is megnő.

Együtt antioxidáns hatást gyakorolnak, ami többek között az érelmeszesedés folyamatát is segíthet megállítani. S hogy mennyi az annyi? Az átlagos bevitel nőknél 9 mg, férfiaknál pedig 14 mg.

rézhiányos fogyás

A tapasztalatok azt mutatják, hogy a cinkhiány általános a lakosság körében. Elsősorban a nem megfelelő táplálkozás miatt van ez így.

rézhiányos fogyás

Nagyon fontos tehát, hogy ha cinkhiány jeleit észleljük, akkor a pótlást napi 15 mg-al kezdjük. Lehet mérgező a cink?

Hatályos:

A cink napi bevitelének maximuma 40 mg. Mivel a sok cink rézhiányt okoz, ezért a magas cinkbevitel semmiképpen nem ajánlott. Kevesen tudják, hogy a cink nagy dózisban rézhiányos fogyás idegméregként funkcionál, és neurodegeneratív megbetegedések kialakulásához vezethet.

rézhiányos fogyás

Tipikusan ilyen az ALS, ami egyes vélemények szerint a réz és a cink túlzott bevitelével is kapcsolatba hozható. Fontos azt is tudni, hogy a túl sok cink a kórokozóknak kedvez.